Sunday 24 July 2011

ALLAH MENGIKUTI SANGKA KITA

Hadis riwayat Abu Hurairah ra. ia berkata, Rasulullah saw. bersabda, Allah Taala berfirman, Aku sesuai dengan sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingat-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Akupun mengingatnya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu kumpulan kaum, maka Aku akan mengingatnya yang lebih baik daripada yang mereka lakukan. Apabila dia mendekati- Ku sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, Aku akan mendekatinya sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan biasa, maka Aku akan datang padanya dengan berlari-lari kecil

2 comments:

  1. Dan apabila
    hamba-hamba-Ku
    bertanya kepadamu
    tentang Aku, maka
    (jawablah),
    bahwasanya Aku adalah dekat. Aku
    mengabulkan
    permohonan orang
    yang berdo'a apabila ia
    memohon kepada-Ku,
    maka hendaklah mereka itu memenuhi
    (segala perintah-Ku)
    dan hendaklah mereka
    beriman kepada-Ku,
    agar mereka selalu
    berada dalam kebenaran.

    ReplyDelete
  2. Dan jika kamu
    menuruti kebanyakan
    orang-orang yang di
    muka bumi ini, niscaya
    mereka akan
    menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka
    tidak lain hanyalah
    mengikuti persangkaan
    belaka, dan mereka
    tidak lain hanyalah
    berdusta (terhadap Allah). [500] [500]
    Seperti
    menghalalkan
    memakan apa-apa
    yang telah diharamkan
    Allah dan mengharamkan apa-
    apa yang telah
    dihalalkan Allah,
    menyatakan bahwa
    Allah mempunyai anak.
    Surah: Al-An'am - Ayat: 116
    Dan mereka tidak
    mempunyai sesuatu
    pengetahuanpun
    tentang itu. Mereka
    tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan
    sedang sesungguhnya
    persangkaan itu tiada
    berfaedah sedikitpun
    terhadap kebenaran.
    Surah: An-Najm - Ayat: 28

    ReplyDelete